Start        Kostrådgivning      Löpcoachning     Träning     Recept     Utcheckning      FunRun      Kontakt





Davosgröt

By Ninni . 2013-02-27

 
Toppat med linfrön, hampafrön, blåbär och valnötter
 
Skidlandslaget äter denna gröt till frukost innan tävlingar för att det ger massor energi, men håller magen lugn.
De som vanligtvis inte gillar gröt brukar tycka om den här. Det går även snabbt och smidigt att få fram den på frukostbordet. Brukar det vara stressigt på morgnarna, testa denna gröt! Man gör gröten kvällen innan och vill man vara extra bekväm gör man en stor bunke som räcker några dagar. Enklare kan det inte bli.
 
Själv äter jag gröten när jag tröttnat på min vanliga gröt. Den är även lätt att ha med som mellis då den är kall. Funkar finfint som frukost, före och efter träningspass.
 
1 person
 
1 dl havregryn, fiber eller vanliga
2 dl yoghurt
Valfri topping t ex kanel, banan, bär, gojibär, linfrön, chiafrön
 
Blanda grynen med yoghurt. Låt stå i kyl över natten. Blanda i ytterliggare en skvätt yoghurt ifall gröten känns tjock. Toppa med dina favoriter. Ät och njut!
 
Tips! För att komma ifrån sockerfil fasa ut den succesivt. Blanda 50/50 (naturell/smaksatt yoghurt) och sen mindre smaksatt fil vartefter. Häll gärna i lite vaniljpulver om du saknar smak.
 
Mina favoritgryn - javisst känner jag skillnad...
 
In i kylen för att "vila" över natten...
 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: