Start        Kostrådgivning      Löpcoachning     Träning     Recept     Utcheckning      FunRun      Kontakt





Påfyllning av elektrolyter...

By Ninni . 2013-07-23

 
Nyfiken vovve....
 
Först soligt och fint, för att bli mulet och svalt. Perfekt löparväder! Trodde jag ja. Ombytt och klar - sol och stekhet värme. Vad hände? Lyckades pricka in dagens varmaste timme. Intervallerna kändes lite extra.... Puh! 
 
Eftersom jag har haft elektrolytbrist vid löpning i värme tidigare är jag extra noga med att fylla på efter pass där jag svettats extra mycket. Oftast gör jag det med kokosvatten. Kokosvatten har fem viktiga elektrolyter inklusive kalium på nivåer 15 gånger högre än sportdrycker.
Kokosvatten ger väldigt lite energi (40 kcal på 2 dl), innehåller lite protein, kolhydrater men minimalt med fett (förväxla inte med kokosmjölk). De viktigaste elektrolyterna är kalium och natrium. Tillsammans reglerar de kroppens salt och vätskebalans. 2 dl kokosvatten innehåller lika mycket kalium som en banan. 
 
Jag ser alltid till att ha kokosvatten hemma. Det finns många olika bra sorter på marknaden. 
 
 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: