Start        Kostrådgivning      Löpcoachning     Träning     Recept     Utcheckning      FunRun      Kontakt





Skål!

By Ninni . 2014-02-07

 Här i juiceform...
 
Svenskar lider ofta brist på D-vitamin. När mörkret kommer och solen står lågt under lång period riskerar vi att få mer eller mindre D-vitaminbrist. Vår sol här uppe i Sverige är endast stark nog för att D-vitamin ska bildas under några timmar mitt på dagen. Då gäller det att vara ute samt att exponera huden under den tiden. Bar hud, ingen solkräm. 15 minuter och du är påfylld för några dagar framåt.
Ska det räcka under hela vintern till nästa sommar behövs det rejält med exponering. 
 
Du kan även få i dig vitaminet via kosten. Det finns i fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill, D-vitaminberikade mjölkprodukter, ägg och kött. Äter du inte denna typ av mat är det extra viktigt med tillskott. 
 
Det forskas mycket om D-vitamin och de nya rekommendationerna är (enligt Livsmedelsverket):
  • 10 mikrogram per dag för barn och vuxna
  • 10 mikrogram per dag för gravida och ammande
  • 20 mikrogram per dag för personer över 75 år 
Nyare forskning tyder på att D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.
 
En av anledningarna till att jag tar tillskott är för att det ger mig starka ben! Sen att finns det en massa studier på fördelar som t ex humörpåverkan och bättre immunförsvar. Fler kommer... Men dessa räcker för mig!
 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: