Start        Kostrådgivning      Löpcoachning     Träning     Recept     Utcheckning      FunRun      Kontakt





Utcheckning!

By Ninni . 2016-04-22

 
KM 1500m, februari 2016, nytt pers 4:50:05
 
 Mikael i toppform....
 
KM/DM 5000m, april 2016, nytt pers 17:11
 

Mikael Ceder skrev in sig hos mig i januari 2016 och jag har sedan dess haft nöjet att få coacha honom. En snabb löpare med många fina tider på allt från korta till långa distanser.

 

Nedbrytning sker av kroppen när man tränar, oavsett om man är nybörjare eller elit. Det krävs en återhämtning för att få träningssvar efteråt. D v s utvecklas och bli bättre. Alla behöver någon form av återhämtning. Vila är en faktor men också kosten. Sköter man träning, vila och kost rätt, så bidrar detta till att man förbättrar prestationen och optimerar sina träningsresultat. 

Och det är precis det vi har gjort. Mikael har kunnat tränat hårdare än nånsin och har under dessa månader satt nya pers:

 

1500m 4:50:05 februari 2016 (4:56:91 oktober 2015)

5000m 17:11 april 2016 (18:05 maj 2015)

Halvmara 1:19:13 april 2016 (1:23:22 juni 2015)

 

En kropp i absolut toppform, full av energi och stark att leverera nya pers. Hur coolt är inte det? Och det fina är att detta är bara början. 

 

Mikael, tack för att jag dagligen fått följa dina träningsresultat och tack för dina utförliga rapporter. Att jag fick äran att coacha dig... Efter lite justeringar fick vi till det riktigt bra!

Snart är det dags för ett av årets stora mål, Prag Marathon. Önskar dig stort lycka till!

Du kommer klara ditt mål, I know it!

 

Läs Mikaels egna ord:
 
"Jag har tidigare tänkt att jag kan äta lite vad jag vill eftersom jag tränar så mycket men jag har insett att jag istället måste tänka på vad äter, eftersom jag tränar så mycket. Jag kände att energin inte riktigt räckte till under de tuffaste träningsveckorna och dessutom ville jag öka träningsdosen ytterligare. Jag trodde jag åt rätt vettigt men kände ändå att det vore bra att få hjälp med ett kostupplägg för att säkerställa att jag fick i mig tillräckligt mycket, och rätt saker. Det var därför jag kontaktade Ninni. Sedan hade jag ett par kilon som jag gått upp under vintern som jag ville bli av med inför tävlingssäsongen också, men det var det sekundära målet.
 
Ninni föreslog att jag skulle köra 8/16 upplägget där man äter under åtta timmar och fastar under 16h. Jag Trodde inte det skulle vara så stor skillnad eftersom jag åt frukost vid 9 och nu skulle lunchen istället bli första målet, men det fungerade inte alls för mig. Jag hade energi vid helt fel tillfällen på dygnet, som mest hade jag när jag skulle gå och lägga mig på kvällen medan jag var låg på energi på förmiddagarna. Trots att fördelningen över dagen blev helt fel kände jag att maten var bra och efter att Ninni gjorde ett nytt schema där maten fördelats om till frukost, lunch, mellanmål och middag har det egentligen inte varit några problem alls. Jag har haft mer energi och känt mig piggare än på mycket länge, trots väldigt hård träning och viktnergång.
 
Bortsett från de första dagarna när jag försökte med 8/16 upplägget har energin aldrig känts som en begränsande faktor utan jag har kunnat träna på så hårt jag har velat och jag har tränat hårdare än någonsin. Jag har slagit alla möjliga mängdrekord i löpningen samtidigt som återhämtningen varit bättre än tidigare. Jag har ofta känt mig piggare på efterföljande pass nu än jag tidigare gjort med mindre mängd. Jag har också blivit rejält snabbare, vilket resulterat i ett nytt personligt rekord på halvmarathon; 1:19:12, vilket är drygt 4 min bättre än mitt förra rekord, som sattes förra året. Förbättringen beror framför allt beror det på att jag kunnat öka träningen så mycket att maxveckorna förra året nu är normalveckor, och kroppen har klarat av det utan att bli sliten eller skadad. Det var precis det jag var ute efter när jag kontaktade Ninni! 
 
Detta är första gången jag har följt en diet. Det var väldigt ovant i början att ha bestämda mängder som jag skulle äta men jag kom in i det ganska snabbt. Upplägget, som bygger på man får kombinera måltiderna lite som man vill, så länge ett par grundkrav är uppfyllda, passar mig bra och att mängderna man ska äta är angivna i vikt/mått istället för kalorier har känts positivt.
 
Den tänka vikten nåddes enligt plan och den har sedan dess varit stabil utan att vi behövt ändra i kostschemat. Under tiden som jag kört det här upplägget har min fettprocent halverats samtidigt som muskelmassan, trots viktnergången, t.o.m. ökat lite. Jag har också blivit smalare än vad jag varit vid samma vikt tidigare. Trots de fina träningsresultaten är den största positiva förändringen i vardagen. Jag hade inte räknat med att det skulle bli någon direkt skillnad i där men jag har mer och jämnare energi hela dagen. Jag kommer definitivt att fortsätta äta enligt den här modellen. Jag mår helt enkelt bättre av det."
 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: